24 maart 2014 - 3 min. lezen
2 reacties 2

Het woord ‘smog’ is een samenstelling van de twee Engelse woorden ‘smoke’ en ‘fog’, rook en mist. Smog is met andere woorden een combinatie van mist met fijne deeltjes afkomstig van diverse vervuilende bronnen: uitlaatgassen, fabrieksuitlaten, houtkachels en open haarden. Deze laatste hebben het grootste aandeel in de luchtvervuiling en niet de uitlaat van voertuigen, zoals men zou verwachten. Dit soort smog wordt industriële smog genoemd.

Een andere vorm van smog is de fotochemische smog, beter gekend als ozonsmog. Hierbij worden stoffen door zonlicht omgezet in schadelijke stoffen zoals ozon. Ozon op grote hoogte beschermt ons van de ultraviolette straling, maar dicht bij de grond zorgt het voor o.a. ademhalingsproblemen.

Smog in Caïro (Pixabay)

Wanneer ontstaat smog?

Fotochemische smog doet zich voor bij warme temperaturen. De term ‘zomersmog’ past echter niet helemaal omdat dit ook in de winter kan voorkomen. Industriële smog komt meer voor in de winterperiode wanneer het koud is, er veel verontreiniging in de lucht hangt en er weinig wind is.

De wind verspreidt deze vervuilde lucht normaal gezien waardoor we dit minder opmerken. Dit wordt nog versterkt wanneer een koude luchtlaag blijft hangen onder een warme luchtlaag (we spreken hier van een inversie). Het fijne stof verdwijnt eens de wind aanwakkert. De perioden van smog kunnen een paar dagen tot enkele weken duren.

Wat zijn de gevolgen van fijn stof in de lucht?

De EU-norm staat nu vast op 25 microgram fijn stof per kubieke meter, al zou de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dit graag naar beneden halen naar 10 mg/m³. Het fijn stof in de lucht kan verantwoordelijk zijn voor ademhalingsproblemen, oogproblemen en cardiovasculaire aandoeningen (vb. slagaderverkalking).

Het WHO erkent fijn stof als kankerverwekkend. Het is dan ook niet goed om zware inspanningen te doen wanneer het smog-alarm geldt.

Intussen wordt van allerlei kanten gepleit voor een structureel beleid om de hoeveelheid fijn stof in onze lucht naar beneden te brengen. Een bekende maatregel is de snelheidsbeperking wanneer de smogborden omhoog hangen. Op snelwegen wordt de maximumsnelheid van 120km/u naar beneden gehaald tot 90 km/u. Helaas is dit niet voldoende.

Gebruikte bronnen: WIKIVMMHLNHLNHLN

Sommige linkjes bevatten affiliate

Gastblog

Door Gastblog

Expert in weer en klimaat of een ander boeiende niche in de wetenschap? Geregeld worden wetenschappers aan het woord gelaten via een gastblog.


Verder lezen

Alles bekijken

Weersverwachting Ronde van Vlaanderen 2024

6 uren geleden - 6 min. lezen
13

Natte lente na een El Niño-winter

4 dagen geleden - 7 min. lezen