11 november 2020 - 4 min. lezen
1 reacties 1

In onze wekelijkse weerberichten leest u soms eens het woord “WAA” of “Warm Air Advection”. U vraagt zich ook misschien af wat dat precies betekent? In dit artikel wordt u uit de doeken gedaan wat het precies is en wat de invloed ervan is tijdens de verschillende seizoenen. Er bestaat ook “CAA” of “Cold Air Advection”, wat hier ook aan bod komt.

Deelnemen aan discussie? Ben je geïnteresseerd om deel te nemen als weeramateur of liefhebber van het weer aan het weerforum? Onderaan dit artikel krijg je bliksemsnel & gratis toegang tot alle reacties. Je kan ook je eigen weerfoto’s opladen.

Wat is Warm Air Advection?

De afkorting voor warm air advection is WAA. Letterlijk vertaald wil dit zeggen: advectie van warme lucht. Hierbij wordt dus de horizontale aanvoer van zachte lucht bedoeld in alle lagen van de atmosfeer. Maar zoals ook bij een warmtefront het geval is, zal de warme lucht vaak eerst op hoogte doordringen en pas later aan het oppervlak omdat warme lucht lichter is dan koude lucht. Op onderstaande weerkaart wordt een voorbeeld gegeven van warm air advection. Daarbij zien we achter het warmtefront duidelijk zachtere lucht aangevoerd worden!

Aan de voorzijde van een diepe trog treedt WAA op.

Hoe ontstaat WAA?

WAA treedt op aan de voorzijde van een lagedrukgebied na de passage van een warmtefront. Achter een warmtefront zit warmere lucht en die wordt in een hoog tempo aangevoerd. Aangezien een warmtefront zich vaak aan de voorkant van een trog bevindt, is dit proces dus kenmerkend voor lagedrukgebieden of troggen. Warm air advection hangt sterk af van de uitdieping van het laag of van de uitzakking van een trog. Hoe lager de luchtdruk in een laagje of hoe dieper een trog uitzakt, des te steviger de warm air advection kan zijn met tevens een meer noord-zuid gerichtheid.

Positief of negatief?

Of warm air advection positief of negatief is, hangt af van het seizoen. In de zomer wil je net WAA hebben (voor de zomerliefhebbers) omdat er zo warme tot hete lucht naar het noorden kan opgestuwd worden. Een bekend voorbeeld daarbij is de 40 graden van in juli 2019. Toen werd er dankzij sterke WAA zeer zachte lucht aangevoerd vanuit Afrika.

In de zomer van 2019 kwam ook stevige WAA voor.

In de winter is warm air advection negatief (voor de winterliefhebbers). Dit krijg je als er een knoert van een eurohoog ontstaat of de Benelux in een opwaartse tak van de straalstroom zit. Deze WAA resulteert logischerwijs in antiwinters weer zonder vrieskou en met vaak aardig wat bewolking of neerslag.

Warm air advection moet wel plaatsvinden boven de Atlantische Oceaan. Op die manier kan koude lucht vanuit het noorden ons wel bereiken. Een kleine opmerking hierbij is wel dat als de Benelux in de winter vol in WAA ligt, het niet per se zacht wordt. Er kan immers een koude plaklaag aanwezig zijn onder de zachtere lucht (koude lucht is zwaarder dan warme lucht). Dit is een inversie en in dat geval blijft het gewoon fris.

Wat betekent cold air advection?

Er bestaat natuurlijk ook de koude variant van het bovenstaande fenomeen: cold air advection. Dit is hetzelfde als warm air advection, maar hier wordt dan koude lucht aangevoerd. Dit treedt op na de passage van een koufront of aan de achterzijde van een trog. De koude lucht die hierop volgt zorgt voor een daling in de temperaturen aan het oppervlak.

Op onderstaande afbeelding zien we zelfs beide fenomenen. Aan de voorzijde van de trog (koufront) zien we WAA richting Europa. Achter het koufront, zien we echter een strakke aanvoer van koudere lucht, dewelke het Verenigd Koninkrijk al bereikt.

Zowel WAA als CAA aanwezig op een weerkaart.

Conclusie

Er bestaat zowel warm air advection als cold air advection. Beide zijn een horizontale aanvoer van respectievelijk warme of koude lucht. Afhankelijk van het seizoen kunnen beide fenomenen zorgen voor warm weer of koud weer. Op de weerkaarten zijn WAA/CAA te herkennen aan de geopotentialen op onder andere 500 hPa en ze treden respectievelijk op na een warmtefront (voorzijde trog) of na een koufront (achterzijde trog).

Matthias

Door Matthias

Ik ben afgestudeerd als Geograaf aan de Universiteit Gent en heb nog een postgraduaat in "weather and climate modelling" behaald. Van kleins af aan was ik al geïnteresseerd in het weer. Binnen het team ben ik actief voor het weerbericht en weersverwachting. Ik schrijf ook regelmatig artikels.


Verder lezen

Alles bekijken