17 augustus 2020 - 4 min. lezen 1 reacties

In de winter zijn ze vrij vaak te zien op de wegen in de Benelux. Strooiwagens. Deze wagens worden ingezet om gladheid tegen te gaan door middel van het strooien van zout. Wat u misschien niet wist, is dat dezelfde strooiwagens ook in de zomer actief kunnen zijn. Uiteraard niet om gladheid te voorkomen, dit heeft een andere reden.

Deelnemen aan discussie? Ben je geïnteresseerd om deel te nemen als weeramateur of liefhebber van het weer aan het weerforum? Onderaan dit artikel krijg je bliksemsnel & gratis toegang tot alle reacties. Je kan ook je eigen weerfoto’s opladen.

Deel jouw eigen passie? Ben je geïnteresseerd om als vrijwilliger weergerelateerde artikels te schrijven? Contacteer ons dan via [email protected]

Hoe werkt strooizout?

Als de temperaturen onder het nulpunt uitkomen, trekken de strooiwagens erop uit in de Benelux. Strooiwagens strooien zout op de wegen om gladheid tegen te gaan. Strooizout bestaat uit natriumchloride (NaCl). Dit wordt ook wel keukenzout genoemd, omdat men dit als smaakversterker gebruikt.

Strooizout zorgt ervoor dat het vriespunt enkele graden omlaag gaat. Het water zal pas bij een lagere (wegdek)temperatuur bevriezen. Hierdoor wordt het gevaar voor gladheid omlaag gebracht.

  • Schaf alvast uw sneeuwschop aan voor de mogelijke strenge winter van 2020-2021 met de nodige sneeuwval.

Het strooizout is zogenoemd ‘nat’. Dit gebeurt door ‘droog’ zout te mengen met een zoutoplossing. Hierdoor blijft het zout beter op de weg liggen.

Voor het overgrote deel wordt er preventief gestrooid. Dit betekent dat men na een gegeven weersverwachting besluit om te strooien om gladheid te voorkomen.

  • Maak zelf je weersverwachting of weersvoorspelling op basis van een goede basiskennis! Dit boek helpt je vast en zeker!

Een tweede vorm van strooien is curatief. Dit gebeurt als het al glad is. Denk hierbij aan zware sneeuwval of ijzel.

Maar niet alleen in de winter zijn de strooiwagens op de weg terug te vinden. Ook in de zomer kan dit het geval zijn.

Een kenmerkende strooiwagen uit de winter (Jannes Wiersema)

Waarom strooien in de zomer?

In de zomer heeft het strooien van zout uiteraard niets te maken met gladheid. Nee, in de zomer vormen juist de hoge wegdektemperaturen het probleem. Tijdens een hittegolf, zoals we die de afgelopen tijd kenden, lopen asfalttemperaturen op tot wel 50˚C! Deze hoge temperaturen kunnen op bepaalde plaatsen tot schade aan het asfalt leiden. Om dit te voorkomen wordt hetzelfde strooizout als in de winter gebruikt.

  • Meet de temperatuur en andere parameters zoals wind en neerslag met je eigen digitaal weerstation! Dit type heeft ook connectie met internet.

Het asfalt smelt in de zomer weg op plekken zonder schaduw en verzacht dan. Dit effect treedt al vrij snel op. In de zomer wordt, in tegenstelling tot in de winter, niet op de rechte stukken weg gestrooid. De strooiwagens strooien ’s zomers alleen op rotondes en kruispunten. Dit aangezien de krachten waar het asfalt mee te maken krijgt, daar het grootst zijn.

Het zout zorgt ervoor dat vocht uit de atmosfeer naar het asfalt getrokken wordt. Hierdoor koelt het asfalt af. En omdat men ‘nat’ strooit, heeft dit op zichzelf ook al een koelende werking.

Niet alle rotondes en kruispunten zijn gevoelig voor hoge temperaturen. Plaatsen waar zeer open asfaltbeton (ZOAB) ligt bijvoorbeeld. Dit asfalt kan goed tegen hoge temperaturen en heeft daardoor geen koeling nodig.

Mensen vragen zich wel eens af waarom er met zout gestrooid wordt en niet met bijvoorbeeld zand. Zand neemt, in tegenstelling tot zout, geen water op. Hierdoor rolt het zand als het ware over het wegdek heen. Dit geeft, vooral voor motorrijders, extreem gevaarlijke omstandigheden. Bij zout is dit niet het geval.

Sommige linkjes bevatten affiliate

Delen


Verder lezen

Alles bekijken
Goed nieuws voor de wintersporters

Sneeuwdump in de Alpen. Ontdek waar en wanneer?

23 uren geleden - 5 min. lezen
7

Volgende week winters met sneeuw?

23 uren geleden - 4 min. lezen
1

Komend weekend (veel) sneeuw in Ardennen?

3 dagen geleden - 3 min. lezen