24 februari 2024 - 5 min. lezen
0 reacties 0

Nog een week en dan start het nieuwe Formule 1 seizoen in Bahrein. Ook dit seizoen zal NoodweerBenelux weersverwachtingen voorzien voor de races in de Formule 1. Het weer heeft namelijk een enorme invloed op de Formule 1. Hoe zit dit precies?

Regen: een spel van banden en tactiek

Regenachtige omstandigheden zijn vaak een cruciale test voor zowel de vaardigheden van coureurs als de technische expertise van de teams. Het verminderde zicht, gecombineerd met de verminderde grip op het asfalt, maakt het rijden op hoge snelheid uiterst uitdagend. Alles wat de rijders wisten van de baan wordt anders. Coureurs moeten hun snelheid aanpassen en hun rempunten heroverwegen, terwijl het risico op aquaplaning toeneemt. 

De bandenkeuze wordt een strategische puzzel voor teams. Blijven ze bij droge banden (slicks), schakelen ze over naar intermediates, of gaan ze all-in met full wet banden? De verkeerde beslissing kan kostbare tijd kosten, waardoor bij regenraces vaak andere coureurs en teams komen bovendrijven dan in ‘gewone’ omstandigheden.

Red Bull schroeft de full wets onder de wagen voor een regenrace

Wind: onzichtbare krachten die de aerodynamica beïnvloeden

Wind, vooral op circuits met lange rechte stukken, kan een aanzienlijke impact hebben op de prestaties van de auto’s. Crosswinds kunnen de stabiliteit beïnvloeden, terwijl headwinds of tailwinds de snelheid op de rechte stukken beïnvloeden. Ook een snel veranderende windrichting of -snelheid is een uitdaging voor de coureurs, elke ronde is weer een (onaangename) verrassing.

Om deze onzichtbare krachten te bestrijden, maken teams gebruik van windtunneltests en computationele vloeistofdynamica om de afstelling van de auto te verfijnen. Het nauwkeurig afstemmen van de aerodynamica is van cruciaal belang om de balans in de auto te houden en zo een voordeel te behalen ten opzicht van de concurrentie.

Op de racebanen in het Midden-Oosten kan de wind soms ineens opsteken in een bepaalde bocht van het circuit (vergezeld van zand)

Temperatuur: het leven van de band

Temperatuur heeft directe invloed op de prestaties van de banden, die een essentiële rol spelen in de grip en tractie van de auto’s. Bij hogere temperaturen kunnen banden oververhit raken en slijten ze sneller (meer degradatie). In koudere omstandigheden wordt het daarentegen moeilijker om de banden op de juiste werktemperatuur te houden, wat kan leiden tot verminderde grip. Teams zoeken naar de perfecte balans waarbij ze zorgvuldig de levensduur van de banden beheren en tegelijkertijd zorgen voor optimale prestaties.

De zon speelt vaak ook een belangerijke rol in de temperatuur. Verdwijnt de zon achter bewolking, dan reageert de baantemperatuur bijna direct door een paar graden te zakken. Dit zorgt voor minder grip aan de ene kant, maar wel een langere bandenduur aan de andere kant. Vooral in de kwalificatie is dit van belang, waar teams de baantemperatuur zo hoog mogelijk willen hebben voor optimale grip. In avondraces, waar de zon ondergaat is de baan dus in het begin van de race of kwalificatie het snelst, doordat de baantemperatuur aan het begin het hoogst is.

Meteorologen in de Formule 1

Ubimet

Binnen de Formule 1 is er een meteorologisch team (Ubimet) dat alle teams van weerinformatie voorziet. Het is aan de teams zelf om de weersinformatie te vertalen naar een strategie voor (of tijdens) de race. 

Ubimet is een Oostenrijks meteorologisch bedrijf dat is gecontracteerd om weergegevens te leveren aan de raceleiding en de 10 Formule 1 teams. Ubimet stuurt twee meteorologen naar elke Grand Prix waar ze trackside- en paddock-weerstations, een radar en andere meteorologische apparatuur opzetten. Deze tools leveren de ruwe data die door Ubimet als weerupdate aan de garages worden doorgestuurd.

Extreem hoge nauwkeurigheid gevraagd

Je kunt een weersverwachting voor de Formule 1 het beste vergelijken met een luchtvaartverwachting. Een extreem hoge nauwkeurigheid is essentieel:

  • Hoeveel minuten duurt het nog totdat het begint met regenen
  • In welke bocht gaat het het eerst regenen
  • Wat gaat de intensiteit zijn
  • Hoe lang de regen zal aanhouden

Punten – soms zelfs races – worden gewonnen of verloren op basis van het interpreteren van het weer en het daarnaar handelen.

Om het weer te monitoren in de Formule 1 wordt tegenwoordig een veel geavanceerdere werkwijze gebruikt dan vroeger. Toen kende elk team een aantal mensen die als waarnemers op strategische punten langs het circuit stonden, gewapend met een walkietalkie of, naarmate de technologie verbeterde, een mobiele telefoon. Sommige teams doen dit nog steeds, maar de meesten vertrouwen op de radar. Maar ook kijken de teams naar de TV beelden. Als de regisseur op TV paraplu’s laat zien die opengaan in een bepaalde bocht, is dat een goede aanwijzing voor regen. De rijders geven via de boordradio ook de nodige informatie over de weersomstandigheden, zoals regen, maar ook wind.

Conclusie

Het gebruiken van de informatie is wat het verschil maakt tussen verrast worden door veranderend weer en er volledig van profiteren. Voor de fans doet dit niets af aan het spektakel; races met een veranderend weerbeeld kennen vaak hele verrassende uitslagen. 

Kortom, het weer voegt een extra laag van complexiteit en onzekerheid toe aan de al uitdagende wereld van de Formule 1. Teams en coureurs moeten kunnen improviseren en zich snel aanpassen om de veranderlijke weersomstandigheden in hun voordeel te laten uitvallen.

Volgende week start het Formule 1 seizoen van 2024 in Bahrein. Over het algemeen speelt de wind hier de grootste rol, maar zo af en toe trekt er een trog over met onweersbuien. Volgende week zetten we alles uiteen in een weersverwachting voor de eerste race van het nieuwe seizoen.

Florian Polak

Door Florian Polak

Het weer is al mijn passie sinds ik in de kleuterklas zat. Via een studie aan de Wageningen Universiteit heb ik van mijn passie inmiddels mijn werk kunnen maken. Binnen NoodweerBenelux houd ik mij bezig met het bewaken van evenementen, het schrijven van blogs en het analyseren van klimaatdata.


Verder lezen

Alles bekijken