0

Dit weekend staat de Formule 1 race van Japan 2024 op het programma. We zijn 3 races onderweg, en het is toch weer spannend geworden in het Formule 1 kampioenschap. Door de uitvalbeurt van Max Verstappen in Australië, is Charles Leclerc tot 2 punten genaderd. Het Suzuka circuit staat bekend als een alomvattend circuit, waar van alle soorten circuits iets van terugkomt. Experts verwachten dat de sterkste auto (zonder rariteiten) hier zal zegevieren. Kan Max Verstappen weer naar het Nederlands volkslied gaan luisteren op zondag?

Klimatologie van Suzuka

Suzuka, de thuisbasis van het legendarische Suzuka Circuit in Japan, heeft in april een klimaat dat gekenmerkt wordt door de overgang van de koele lente naar de warmere temperaturen van het vroege voorjaar. Als we kijken naar de klimaatclassificatie door Köppen, valt Suzuka onder een vochtig subtropisch klimaat (Cfa).

Temperatuur

April markeert de overgang van de koudere wintermaanden naar de mildere lente in Suzuka. De gemiddelde dagelijkse maximumtemperatuur ligt rond de 18°C (aan het begin van de maand 16°C, aan het einde 21°C). De minimumtemperaturen ‘s nachts kunnen dalen tot ongeveer 10°C (8-12°C). Overdag zijn de temperaturen aangenaam en comfortabel, maar ‘s avonds kan het nog steeds wat fris aanvoelen.

Neerslag

April is over het algemeen een relatief droge maand in Suzuka, met minder regenval dan tijdens de voorgaande wintermaanden. Gemiddeld valt er ongeveer 135 mm regen gedurende de hele maand, verdeeld over acht dagen. Dit betekent dat het dus niet vaak regent, maar als het regent dat het dan wel stevig doorregent (relatief hoge intensiteit).

Wind

De windomstandigheden in april zijn over het algemeen mild, met af en toe een briesje dat vanuit verschillende richtingen kan komen. Sterke winden zijn zeldzaam in deze tijd van het jaar, waardoor de Formule 1 race van Japan op het Suzuka Circuit doorgaans niet al te veel worden beïnvloed door wind.

Flora

April markeert ook het begin van het bloeiende seizoen in Suzuka, met prachtige kersenbloesems die de stad sieren. Deze periode staat bekend als “hanami” en trekt veel bezoekers naar de parken en tuinen van Suzuka om te genieten van de bloemenpracht.

Het KNMI schreef een artikel over de start van de bloei van de kersenbloesem in Japan. Uit het artikel blijkt dat het bloeimoment tegenwoordig 10 dagen eerder ligt (begin april) ten opzichte van een eeuw geleden. Overigens wordt het bloeimoment van de kersenbloesem in Kyoto al sinds het jaar 812 in detail bijgehouden!

Overigens is de vervroeging slechts deels aan klimaatverandering te wijten. De andere helft kunnen we aan verstedelijking toeschrijven (stedelijk hitte eiland).

Kenmerken van de baan

Suzuka International Racing Course, gelegen in de prefectuur (een soort provincie) Mie in Japan, is een legendarische racebaan die wereldwijd bekend staat om zijn uitdagende lay-out en rijke geschiedenis in de autosport. Laten we dieper ingaan op wat deze baan zo uniek maakt en waarom het een onmisbare bestemming is voor zowel coureurs als fans.

Historie

Het Suzuka International Racing Course werd geopend in 1962 als een testcircuit voor Honda, maar al snel ontwikkelde het zich tot een volwaardige racebaan. Sindsdien heeft Suzuka talloze hoogtepunten meegemaakt, waaronder sinds 1987 (relatief laat) het gastheerschap van de Formule 1 race van Japan.

Suzuka heeft door de jaren heen vele legendarische momenten gekend. Van dramatische inhaalacties tot onverwachte uitslagen, de baan heeft een rijke geschiedenis van opwindende races en onvergetelijke momenten die in het geheugen gegrift staan van autosportliefhebbers over de hele wereld.

Technische kenmerken

Het Suzuka Circuit is beroemd om zijn uitdagende lay-out met een mix van lange rechte stukken en technisch veeleisende bochten. Het meest iconische deel van de baan is de “S” bochtensectie, die een uitdaging vormt voor zowel de rijvaardigheid van de coureur als de aerodynamica van de bolide.

Met een lengte van ongeveer 5,8 kilometer biedt het circuit tal van inhaalmogelijkheden en een adembenemend spektakel voor zowel coureurs als toeschouwers. De baan is ontworpen om zowel snelheid als technische bekwaamheid van de auto’s en coureurs te belonen, wat vaak resulteert in spannende races.

Het Formule 1 circuit van Suzuka

Weerbericht Formule 1 race van Japan 2024

Suzuka ligt in een andere tijdzone dan de Benelux. Is het hier 10:00 uur, dan is het in Suzuka zeven uur later en dus 17:00 uur. Dit merken we ook in het tijdschema dit weekend.

1e en 2e vrije training

Het raceweekend start op vrijdag 5 april. Om 04:30 uur onze tijd (11:30 lokale tijd) gaan de lichten uit voor de 1e vrije training. Bewolking domineert het weerbeeld, maar het is wel droog. De temperatuur ligt tijdens de 1e vrije training rond 15°C. Er staat een zwakke wind uit variabele richtingen. Later in de middag vindt de 2e vrije training plaats (vanaf 08:00 uur). De temperatuur is al over zijn hoogtepunt heen en ligt tijdens de 2e vrije training rond 13 graden. De wind is nog steeds zwak, maar lijkt de zuidoosthoek op te zoeken. De bewolking zou dik genoeg kunnen zijn om wat regen te produceren. Vooral het Europese weermodel ECMWF hint op regen.

Verwachting volgens ECMWF voor vrijdag 05:00 uur onze tijd
Verwachting volgens ECMWF voor vrijdag 08:00 uur onze tijd, met dus regenkansen

3e vrije training en kwalificatie

Op zaterdag 6 april vinden de 3e vrije training en de kwalificatie plaats. Tijdens de laatste vrije training (vanaf 04:30 uur) zien we opnieuw veel bewolking. Omdat het vooral om hoge bewolking lijkt te gaan, zou de zon er nog wel flets doorheen kunnen schijnen. De temperatuur ligt rond een waarde van 14°C. De wind is variabel (1-2 Bft). Als de kwalificatie begint (08:00 uur), is er niet gek veel veranderd. Veel bewolking en mogelijk een klein beetje zonneschijn vormen het recept voor de kwalificatie. Het lijkt droog te blijven. De temperatuur klimt iets verder omhoog en komt uit op 15°C. Er staat nog steeds niet veel wind uit een zuidoostelijke richting.

Verwachting volgens ECMWF voor zaterdag 05:00 uur onze tijd
Verwachting volgens ECMWF voor zaterdag 08:00 uur onze tijd

Formule 1 race van Japan 2024

Op zondag 7 april wordt de Formule 1 race van Japan 2024 gereden. De lichten gaan uit om 07:00 uur onze tijd, opnieuw een vroegertje dus! Ten opzichte van de eerdere dagen van het raceweekend, lijkt er tijdens de race meer ruimte voor de zon te zijn. Het blijft dan ook zo goed als zeker droog. De wind trekt aan om matig te worden, windkracht 3. De windrichting is zuidoost. Het kwik loopt tijdens de race op tot 18 graden, een stukje warmer dan de rest van het weekend dus. Het wordt interessant of dit nog van invloed zal zijn op de (onvoorziene) bandendegradatie tijdens de race. Hogere temperaturen zorgen immers normaliter voor snellere bandendegradatie.

Verwachting volgens ECMWF voor zondag 07:00 uur onze tijd

Banden Formule 1 race van Japan 2024

De teams zullen dus mogelijk voor het eerst dit seizoen op de regenbanden terug moeten vallen. Tijdens de 2e test sessie zouden de teams mogelijk op de intermediate banden naar buiten kunnen gaan. De vraag is of ze dit ook gaan doen, aangezien de race waarschijnlijk droog gaat verlopen. Qua droogweerbanden hebben de teams deze week de beschikking over de hardste 3 compounds, net als de eerste race van het seizoen in Bahhrein. Dus C1 is de harde band dit weekend en C3 de zachte band (in Australië was dit de harde band). Het heeft allemaal te maken met de relatief lage temperaturen die we verwachten.

Mochten de teams eventueel nog wat kaarten tegen de borst hebben gehouden in de afgelopen races, dan is dat nu echt gedaan. Veel kijkplezier met de Formule 1 race van Japan 2024!

De verschillende banden compounds die de teams dit weekend tot hun beschikking hebben


Verder lezen

Alles bekijken