1 april 2015 - 3 min. lezen 2 reacties

De storm aan de kust met landinwaarts (zeer) zware windstoten is over zijn hoogtepunt heen. Helaas zijn er door het noodweer ook slachtoffers te betreuren. Wij leven mee met de nabestaanden van deze personen. Zo vielen er in Duitsland 3 doden en in Nederland 1 dode en een zwaar gewonde persoon, door het instorten van een bedrijfspand. In de gehele Benelux en in grote delen van Duitsland heeft storm Niklas een spoor van vernielingen achtergelaten, de schade loopt in de miljoenen.

Wij zijn zeer blij met jullie inzendingen en live rapportages, er kan maar niet genoeg gewaarschuwd worden. Dat is ook de kracht van NoodweerBenelux op Facebook, website en de rest van de sociale media. Slachtoffers kunnen we helaas niet voorkomen, sommige zaken zijn namelijk overmacht, maar we proberen dit wel tot een minimum te beperken, door zorgvuldig en adequaat te zijn, in onze berichtgevingen bij een naderend noodweer. Hoe meer wij samen de krachten bundelen des te beter kunnen we worden in de informatievoorziening.

We proberen ook lessen te trekken uit deze storm. Hadden bepaalde zaken voorkomen kunnen worden? Zo zijn er op het hoofdwegennet in het verkeer in Nederland, totaal 23 vrachtwagen en aanhangers gekanteld. De economische schade is enorm.

Windstoten bereikten orkaankracht

Orkaan
Was het zondag al onstuimig met zware windstoten (Vliegveld Schiphol piekte met 117 km/u) werd er nog een tandje bijgeschakeld. Zo kwam het in Nederland tot een windstoot van bijna 120 km/u en in Duitsland werd dit nog eens overschreden. Het bijzondere aan dit fenomeen was dat de windstoten vrij lang piekten. Hierdoor kon er makkelijk schade ontstaan en was er op grotere schaal overlast.

Gekantelde vrachtauto’s en aanhangers door zware windstoten

Gekantelde vrachtauto's
Op 23 locaties telde het landelijke verkeersinformatiedienst ongelukken met vrachtauto’s en aanhangers door de harde wind. Het probleem wat zich voordeed was een combinatie van lege voertuigen en een zijwind. Vooral bruggen en viaducten zijn zeer gevoelig omdat de wind daar vrij spel heeft. Dit probleem zien we vaker terugkeren bij zware windstoten.

De wind heeft vrij spel op de voertuigen en deze zijn niet bestand tegen de kracht van moeder natuur. Wat mij betreft zou er een verbod moeten komen op het rijden met vrachtwagens en auto’s (met aanhangers) op de autosnelweg die niet beladen zijn. Moeilijk is echter de handhaving omdat dit in de (wegenverkeers) wet niet goed omschreven staat. Toch kan de chauffeur hierin ook zelf zijn verantwoordelijkheid nemen.

Positie straalstroom oorzaak onstuimig weer

In de berichtgevingen werd al verteld dat de positie van de straalstroom debet was aan het onstuimige weer. Dit kun je zien als een snelstromende rivier op 10 km hoogte in de lucht. In die rivier komen dus stroomversnellingen voor en die triggeren precies de stormdepressies. Uiteindelijk verplaatst deze straalstroom zich ook. Gelukkig maar, anders hadden we altijd met stormachtig weer te maken.

De straalstroom heeft een ingang en uitgang. Het is een ingewikkeld proces om uit te leggen maar het komt er op neer dat door stijgbewegingen de lucht gedwongen wordt om op te stijgen (jetstreak) of te wel de rechteringang van de straalstroom. Die jetstreak activeert dus juist de storingen? Het principe geldt ook voor de linker uitgang van de straalstroom. Daarom volgen wij dit proces ook met argusogen.

Ingezonden foto’s van de storm op Facebook

Stormschade
Nathalie Gabriels Diepenbeek. Nok van dak weg na een zeer zware windstoot.
Genk
Jorn Verheyen. Omgewaaid bord in Genk
schutting omgewaaid
Naildream Nine Kwanten. Schutting omgewaaid.

Er kwamen ook schitterende foto’s binnen van fraaie wolkenpartijen en hagel

mammatus
Maayke Desimpel. Bissegem
hagel
Jens Dhuyvetter. Harelbeke.

Delen


Verder lezen

Alles bekijken
Impact van klimaatverandering

Gletsjers werden opnieuw kleiner in 2024

2 dagen geleden - 6 min. lezen