Spoor van vernielingen na windstoten tot orkaankracht
De storm aan de kust met landinwaarts (zeer) zware windstoten is over zijn hoogtepunt heen. Helaas zijn er door het noodweer ook slachtoffers te betreuren. Wij leven mee met de nabestaanden van deze personen. Zo vielen er in Duitsland 3 doden en in Nederland 1 dode en een zwaar gewonde persoon, door het instorten van een bedrijfspand. In de gehele Benelux en in grote delen van Duitsland heeft storm Niklas een spoor van vernielingen achtergelaten, de schade loopt in de miljoenen.
Wij zijn zeer blij met jullie inzendingen en live rapportages, er kan maar niet genoeg gewaarschuwd worden. Dat is ook de kracht van NoodweerBenelux op Facebook, website en de rest van de sociale media. Slachtoffers kunnen we helaas niet voorkomen, sommige zaken zijn namelijk overmacht, maar we proberen dit wel tot een minimum te beperken, door zorgvuldig en adequaat te zijn, in onze berichtgevingen bij een naderend noodweer. Hoe meer wij samen de krachten bundelen des te beter kunnen we worden in de informatievoorziening.
We proberen ook lessen te trekken uit deze storm. Hadden bepaalde zaken voorkomen kunnen worden? Zo zijn er op het hoofdwegennet in het verkeer in Nederland, totaal 23 vrachtwagen en aanhangers gekanteld. De economische schade is enorm.
Windstoten bereikten orkaankracht
- Op deze pagina vind u de wind en luchtdruk
- Windsnelheid in realtime volgens earthschool
Gekantelde vrachtauto’s en aanhangers door zware windstoten
De wind heeft vrij spel op de voertuigen en deze zijn niet bestand tegen de kracht van moeder natuur. Wat mij betreft zou er een verbod moeten komen op het rijden met vrachtwagens en auto’s (met aanhangers) op de autosnelweg die niet beladen zijn. Moeilijk is echter de handhaving omdat dit in de (wegenverkeers) wet niet goed omschreven staat. Toch kan de chauffeur hierin ook zelf zijn verantwoordelijkheid nemen.
Positie straalstroom oorzaak onstuimig weer
In de berichtgevingen werd al verteld dat de positie van de straalstroom debet was aan het onstuimige weer. Dit kun je zien als een snelstromende rivier op 10 km hoogte in de lucht. In die rivier komen dus stroomversnellingen voor en die triggeren precies de stormdepressies. Uiteindelijk verplaatst deze straalstroom zich ook. Gelukkig maar, anders hadden we altijd met stormachtig weer te maken.
De straalstroom heeft een ingang en uitgang. Het is een ingewikkeld proces om uit te leggen maar het komt er op neer dat door stijgbewegingen de lucht gedwongen wordt om op te stijgen (jetstreak) of te wel de rechteringang van de straalstroom. Die jetstreak activeert dus juist de storingen? Het principe geldt ook voor de linker uitgang van de straalstroom. Daarom volgen wij dit proces ook met argusogen.