Geen winter, amper een vleugje lente kunnen proeven en als klap op de vuurpijl op zaterdag en zondag gewoon een verderzetting van een troosteloos weerbeeld. De weergoden verkeren in hun meest actieve vorm en sturen een actieve straalstroom richting België en Nederland. Op 250 hPa neemt de windsnelheid toe tot ruim 300 km/h. Op 400 hPa sleuren we zelfs een 400 km/h uit de brand. Behoorlijk onrustig als je het ons vraagt, maar wat zijn de effecten aan de grond?

Welcome depressies, regen en wind

In het verleden (archief) staan reeds enkele artikels over de straalstroom en haar effect op het West-Europees weerbeeld. Kort samengevat komt het neer op een zeer wisselvallig weerbeeld doordat regenzones vanaf de Atlantische Oceaan hun weg vinden naar het westen van Europa.

De straalstroom fungeert daarbij als motor van het slechte weer. In het zuidwesten van Europa ondervinden ze daar weinig tot geen last van omdat een hogedrukgebied zich ontfermt over de regio van Portugal en Spanje.

straalstroom maandag maart

Op bovenstaande weerkaart zien we de weersvoorspelling van de straalstroom voor maandag 30 maart 2015. We liggen duidelijk in een actief segment van de ‘autosnelweg’ aan luchtcirculaties. Gevolg is dat we regelmatig buien en de nodige windstoten uit het noordwesten mogen verwachten. Hieronder gaan we iets meer in detail.

windsnelheid maandag maart

Merk op dat ondanks de hoge windsnelheid op enige hoogte we aan de grond daar eigenlijk weinig van merken. De straffe straalstroom is vooral van belang voor het uitdiepen van zogenaamde randstoringen. Dat zijn kleine depressies die heel snel een stormveld aan de zuidelijke flank ontwikkelen en dus België en Nederland in het vizier kunnen nemen. Denemarken en het noorden van Nederland zijn daar nog iets gevoeliger voor.

detail windstoten maandag

Vliegtuigen ‘liften’ op de straalstroom

Voor de vliegtuigmaatschapijen die vliegen op Europa betekent een actieve straalstroom een flinke winstmarge in de vlieguren. Zo zijn er gevallen bekend van vliegtuigen die slechts 5 uur nodig hebben om van New York richting Londen (UK) te vliegen.

Andersom werkt het ook natuurlijk, vliegtuigen die vertrekken vanuit Europa en richting het westen trekken, moeten opboksen tegen forse windsnelheden. Daarom gaan piloten op voorhand hun route bepalen en de meest voordelige route uitstippelen om alsnog actieve segmenten in de straalstroom te vermijden.

Of deze vlieguren records zijn? Neen, dat kunnen we meteen ontkrachten door de vergelijking te maken met de SR1 blackbird. Met ruim 2500 km/h vloog het vliegtuig in amper 1 uur en 54 minuten de Atlantische Oceaan over. Straffe toeren als je het ons vraagt. Nu enkel dergelijke toestellen nog aanpakken voor commerciële vluchten.