Enkele onmisbare tips tijdens een hittegolf

De komende dagen wordt het warm, zeer warm. Temperaturen gaan vlot voorbij de 30 graden. Het wordt dan ook een hele opgave om jezelf koel te houden, maar ook het huis. Hieronder enkele tips tijdens een hittegolf.

Drink voldoende water

Een menselijk lichaam heeft dagelijks 1.5 tot 2 liter vocht nodig. Komende dagen verliest het lichaam zeer veel vocht door de hogere temperaturen, vaak zonder dat je het opmerkt. Voldoende drinken is dus een must! Best ook geen te koele dranken nuttigen en het alcoholgebruik matigen. Alcohol werkt immers vochtafdrijvend. Het lichaam droogt zo immers nog sneller uit.

Ook het lichaam koel houden is belangrijk. Leg af en toe een vochtig washandje op je voorhoofd of in je nek en ververs indien nodig of neem een verfrissende, lauwe douche.

Het huis koelhouden

Op het koelste moment van de dag moet je het huis zoveel mogelijk proberen verluchten. Dit is niet in de avond of nacht, maar wel in de vroege ochtend net voor de zon opkomt. De laagste temperaturen worden immers in die periode bereikt. Zeker in de steden is dit het geval wegens het bekende effect van een hitte-eiland. Open de ramen aan de noordelijke kant en sluit de gordijnen in het oosten om zo maximaal te ventileren zonder dat zonneschijn het huis opnieuw kan opwarmen. Creëer tenslotte tocht door meerdere ramen en/of deuren open te zetten. De hitte komt pas echt opzetten zondag. Dat geeft ons deze ochtend (zondagochtend) nog één keer de kans om het huis goed te verluchten!

Meet de temperatuur binnen- en buitenshuis met dit weerstation (aff).

Indien je rolluiken hebt of een zonnewering, gebruik deze! Het helpt om de zon en warmte buiten te houden!

  • Kleine ruimtes koel houden? Wij raden deze airco aan (aff.)
  • Voor grotere ruimtes is dit type dan weer geschikt (aff.)

Probeer de volle zon te vermijden

In eerste instantie is dat natuurlijk ook om het lichaam koeler te houden. In de zon wordt het makkelijk nog paar graden warmer, maar daarnaast zorgt de zon ook voor UV stralen. Het zijn deze stralen die ervoor zorgen dat je verbrandt. Komende dagen ligt deze straling tussen 7 en 8, dit is zéér hoog. Het is daarom aangeraden om de volle zon te vermijden tussen 11:00 en 17:00, zeker kinderen moeten tijdens deze tijdspanne uit de zon blijven. Indien je toch in de zon moet werken, vergeet dan niet om voldoende zonnecrème te smeren. Voorkomen is beter dan genezen!

Komende dagen stijgt de UV-index naar zeer hoge waardes. De huid verbrandt hierbij zeer makkelijk. Smeren is de boodschap! Bron: kmi

Vermijd sporten

Het sporten is eigenlijk een combinatie van de hierboven besproken factoren. Tijdens het sporten ga je veel zweten, waardoor je veel vocht verliest. Ook sport men meestal onbeschermd en kan de huid makkelijk verbranden. Als de kriebels om te sporten toch aanwezig zijn, probeer dan het sporten uit te stellen tot na 19:00 of sport in de vroege ochtend!

Vanaf vandaag worden ook licht verhoogde ozonconcentraties verwacht. Tijdens hogere ozonconcentraties wordt sporten sowieso al afgeraden.

Ozonvoorspellingen voor maandag en dinsdag. Het is duidelijk te zien dat de ozonconcentraties toenemen. Samen met de hitte is sporten niet aan te raden. Bron: ircel

Eet geen zware maaltijden

Zware maaltijden kunnen een belasting vormen voor de maag. Met deze warmte kan het menselijk lichaam het soms moeilijk hebben om zware maaltijden te verteren. Fruit en groenten zijn vaak een goed alternatief en deze bevatten dan ook nog veel vocht!

Laat de champagne of wijn niet warm worden met deze wijnkoeler (aff.)

Vergeet ook de huisdieren niet

Ook de huisdieren hebben deze periode te lijden onder de zeer warme temperaturen. Vergeet hun water niet te verversen en voldoende aan te vullen. Laat ook geen huisdieren achter in een auto. In een auto wordt een microklimaat gecreëerd, waardoor de temperatuur hier dus zeer snel oploopt.

Heb je zelf nog enkele tips of manieren om het hoofd koel te houden, laat deze dan zeker achter in de reacties hieronder! Sharing is caring!


Lees ook eens: