UV-stralen en hun gevaren

De komende dagen is de zon dikwijls van de partij (mag ook wel na de zondvloed van afgelopen 72 uur). Mensen komen massaal naar buiten voor een wandeling of fietstocht. Anderen gaan zich in de zon leggen om een beetje te bruinen. Helaas is dit niet zonder gevaren deze periode van het jaar.

Tips om zonnebrand te voorkomen.

Naast licht en de warmte krijgen we ook ultravioletstralen of UV-stralen van de zon. Het zijn deze stralen die onze huid verbranden. Vooral tussen 15 juni en 15 juli is de zon op haar krachtigst en de UV-index is op zomerse dagen dan ook hoog. Gemiddeld meet men de hoogste straling tussen 11 en 16 uur.

Wat zijn UV-stralen?

De zon zendt veel UV-stralen uit, gelukkig bereikt ons daar slecht de helft van. Een groot deel wordt namelijk tegengehouden door de ozonlaag. Deze absorbeert als het ware een groot deel van deze stralen. De ozonlaag is dus belangrijk voor het leven op onze aarde. Echter hoe meer je naar de evenaar toegaat hoe dunner de ozonlaag is en hoe meer UV-stralen de aarde daar bereiken. In landen rondom de evenaar kan men dus veel sneller verbranden. De UV-index kan daar in sommige gebieden zelf oplopen tot 15 en hoger!

Wat is de UV-index?

In het weerbericht hoor je spreken over de UV-index. Dit is een maat voor de intensiteit van de ultraviolet stralen.
UV-index 1 tot 4 = zwakke straling, weinig gevaar voor verbranding
UV-index 5 en 6 = matige straling, de huid verbrandt gemakkelijk
UV-index 7 en hoger = sterke straling, de huid verbrandt zeer snel

uv-stralen grafiek

Gevaren van een hoge UV

Het huidtype speelt een rol. Mensen met een lichte huid, blonde haren en lichte ogen verbranden vrij snel. Mensen met bruine of donkere haren, donkere ogen en een getinte huidskleur kunnen in de meeste gevallen meer zonlicht verdragen zonder hier veel hinder van te ondervinden. Bij een hoge UV-index neem je beter enkele maatregelen. Bij een hoge UV-index al na 15 minuten zonnen verbranden. Wanneer onze huid nat is, verbranden we nog sneller. Voorkomen is immers beter dan genezen:

1. Gebruik een zonnecrème met hoge beschermingsfactor
2. Als u lang in de zon blijft, best om de 2 uur insmeren
3. Draag beschermende kledij zoals een hoedje, zonnebril…
4. Zoek regelmatig de schaduw eens op

Vooral kinderen dien je goed te beschermen. Het is namelijk tijdens de kinderjaren dat onze huid extra kwetsbaar is en als het ware gemakkelijk beschadigd geraakt bij onvoldoende bescherming. Bij onvoldoende bescherming tijdens de kinderenjaren loopt men trouwens meer kans om later huidkanker te krijgen. Er is namelijk een verband met het aantal keren dat u verbrandt en de daardoor stijgende kans op huidkanker.

Meer info vind je op de website tegenkanker.be


Lees ook eens: