De onzin van weerberichten

En vandaag is het wederom prijs in internationale media .. Met grote koppen wordt het weerbericht totaal uit haar context getrokken en dat kan volgens ons niet langer. Zo werden ons enkele weken geleden ook de sensatiekoppen rond ‘horrorwinter’, ‘sensatiewinter’, ‘koudste winter’ de strot in geramd. Discussieer meer op onze Facebook!

Allemaal gebeurtenissen die de actuele berichtgeving en gefundeerde weerberichten ernstig bedreigen en waar wij met dit artikel uitdrukkelijk willen voor waarschuwen. Laat u niet beetnemen.

Weerberichten? We geloven het straks niet meer

Sinds enkele jaren volgen wij de media op de voet en de berichtgeving die daarin verschijnt rond de niche ‘meteorologie’. Het valt daarbij sterk op dat sensatiekoppen in weerberichten meer en meer terrein winnen en de ‘exacte’ wetenschap daarmee ernstig bedreigd.

Enkele voorbeelden:

  1. Wat heb je aan artikels die waarschuwen voor extreme sneeuwval als er slechts 2 – 5 cm valt? Waarom gebruiken we geen andere manier van informeren?
  2. Wat heb je aan termen zoals tornado’s / windhozen als het eigenlijk gaat om een downburst (valwind die gelijkaardige schade kan veroorzaken zoals een wervelwind).

Juist ja, een hoop ergernis bij de meteorologen en gepassioneerde weerliefhebber. Anno 2013 lijkt het weerpraatje dan ook maar meer op een schim van wat het vroeger geweest was.

Pikant detail: vaak gaan bedrijven zich ook mengen in het weerbericht. Ze putten hier onrechtstreeks profijt uit doordat hun zaak gelinkt kan worden aan diverse weersverschijnselen. Op die manier krijgen ze vrij veel gratis reclame.

Akkoord? Doe mee!

U kan zich volledig vinden in deze mening? Dan kan u heel éénvoudig zelf actie ondernemen door dit artikel te delen met vrienden / collega’s / weeramateurs op de sociale media (Twitter – Facebook – Google +). Onze doelstelling is om het commerciële weerbericht geleidelijk te vervangen door uitvoerige besprekingen waar mensen echt iets aan hebben.

sensatie bij weerberichten

Geen nodeloze paniek, maar to the point berichtgeving. Op die manier krijgen de mensen die er dagelijks mee bezig zijn opnieuw zin in de passie van weleer en worden waarschuwingen altijd met de juiste bril geïnterpreteerd.


Lees ook eens: