Tijdens de herfst en de wintermaanden kan het zijn dat er ’s ochtends lang ochtendmist blijft hangen. Dit komt enerzijds doordat er weinig wind staat die de lage bewolking wegblaast maar anderzijds ook omdat de zon in deze 2 seizoenen erg laag van activiteit is (hoog aan de hemel) dan bijvoorbeeld in de zomer of de lente. Hierdoor kan de zon de wolken niet wegbranden en dan ontstaat er nevel of mist. Bij veel mensen overheerst dan het gevoel dat de zon minder actief is, maar is dat wel zo?

Opbrengst zonnepanelen in de winter?

Om alles in een correct perspectief te plaatsen werden foto’s uit dit artikel verwijderd en verschijnt er een link naar de opbrengst van de zonnepanelen. Maak vooral eens de vergelijking tussen de zomer en de winter en het wattage. Leuke weetjes 🙂

Voordelen van veel zonlicht?

Doordat ook de dagen korten, hebben we ook kortere dagen = sowieso minder zonlicht. Het is net dat zonlicht dat zo noodzakelijk is om ons niet depressief te laten voelen.

invloed-zonneschijn-op-mensen

Het mag niet verbazen dat zonneschijn een positieve werking heeft op het welzijn van mensen.

Zonlicht zorgt namelijk voor:

  • Vitamine D : Vitamine D speelt een essentiële rol in het versterken van ons immuunsysteem. Om vitamine D te krijgen, hebben we de zon en onze huid nodig.
  • 5 % van je lichaam moet minstens 30 minuten per dag in aanraking zijn gekomen met het zonlicht.

Gevolgen van een tekort aan zonneschijn?

Dan kan je in een winterdepressie komen, de kenmerken van een winterdepressie zijn:

  • heel erg vermoeid zijn
  • Veel behoefte aan slaap, zelfs als men al meer dan normaal slaapt
  • Een verschuiving van het dag-nacht ritme, waarbij men steeds later op de dag zich “wakker” voelt
  • Een verstoord eetpatroon …..
  • Minder behoefte aan sociale contacten (opdoen), soms zelfs afsluiting voor de buitenwereld
  • Prikkelbaarheid.

Meer info over een winterdepressie: klik HIER

Algemene conclusie

  • Probeer zoveel mogelijk in de winter je lichaam bloot te stellen aan zonlicht (als ze er al dan niet is)
  • Vitamine D zorgt er ook voor dat je minder kans loopt om diabetes te worden