Strooidiensten verbeteren methode

In de winter is het een veel besproken item in de actualiteit. “De strooidiensten waren niet voorzien op de hoeveelheid sneeuw!”, “De strooidiensten hadden dit winterweer niet tijdig zien aankomen” ,… Het moet gezegd zijn dat de winter dan ook een complex seizoen is van diverse factoren die gladheid kunnen veroorzaken. Ik was dan ook bijzonder verheugd het volgende te mogen lezen in de kranten.

Nu de winter in aantocht is en er vrieskou wordt aangekondigd, wordt alles in gereedheid gebracht om het verkeer in die winterse omstandigheden zo vlot en veilig mogelijk te laten verlopen. Het Vlaamse winterplan is klaar, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits.

Strooidiensten zijn op het ergste voorbereid

De strooidiensten lijken op het ergste voorbereid. Zij starten de winter met een zoutvoorraad van 42.000 ton. Vorige winter werd ‘maar’ 26.000 ton gestrooid. Door de zachte winter was er nadien nog een voorraad over van ongeveer 32.000 ton.

Bedoeling is om ook deze winter nog efficiënter te gaan strooien. Daarvoor worden 180 strooiwagens ingezet die zijn uitgerust met een automatisch strooisysteem. Dat systeem zorgt ervoor dat de hoeveelheid zout en de strooibreedte automatisch wordt aangepast aan de weg. Dat levert een besparing op van zo’n 20 procent.

Net als vorig jaar kan bij extreme weersomstandigheden overgegaan worden tot blokstrooien. Daarbij houdt de politie het verkeer op de snelweg tijdelijk tegen om de kans te bieden om sneeuw te ruimen en te strooien.

Lees er meer over hier.


Lees ook eens: