Sluitertijd en witbalans tijdens sneeuwbuien

Heerlijk om sneeuw te fotograferen, ik doe niets liever in de winter. Jammer dat we tegenwoordig weinig winter hebben. Die dagen dat er dan wel sneeuw ligt, ben ik dan ook zoveel mogelijk buiten te vinden. Dikke jas, handschoenen en rubberlaarzen aan en als het glad is vooral heel voorzichtig zijn. Op een snelweg kun je niet stoppen, dus kies ik meestal de niet gestrooide binnenwegen. Dan is het echt oppassen geblazen.

Dit artikel werd geschreven door fotografie-expert Karin Broekhuijsen, bekend van het praktijkboek rond weer en fotografie.

Van sneeuw kun je prachtige landschapsfoto’s maken, de sneeuw kan het lijnenspel, de vormen en structuren accentueren. Net als bij mist zijn storende elementen minder goed zichtbaar. Het grootste voordeel is wel dat sneeuw reflecteert en daardoor is er op donkere dagen meer licht en kun je, als je wil, met kortere sluitertijden fotograferen.

Een lange of korte sluitertijd als het sneeuwt?

Als het sneeuwt is het zelfs al interessant om te gaan fotograferen. Je hoeft niet te wachten totdat de sneeuwbui voorbij is om naar buiten te gaan om sneeuw vast te leggen. Sneeuwvlokken zijn er in verschillende maten, zowel groot als klein.

Gebruik je tijdens een sneeuwbui een langere sluitertijd dan zie je langere strepen sneeuw op je foto. Dat geldt ook voor een foto van regen. Een kortere sluitertijd geeft witte stippen. Als het te donker is om te te fotograferen, is het mogelijk om de vallende sneeuw te flitsen. Hiermee kun je hetzelfde resultaat bereiken.

een boom gezien tijdens een sneeuwbui

Een boom gezien tijdens een sneeuwbui.

Een opname van een sneeuwbui met een sluitertijd van 1/25 seconde.

matige sneeuwval

Bij deze opname van het besneeuwde zandpad was de sluitertijd 1/125 seconde.

De wolken van de sneeuwbui kleuren roze vlak voor zonsopkomst

De wolken van de sneeuwbui kleuren roze vlak voor zonsopkomst.

De roze foto is met automatische witbalans opgenomen. De lucht kleurde omstreeks zonsopkomst helemaal roze. De sluitertijd is hier 1/100 seconde.

de wolkenlucht kleurt oanje vlak na zonsopkomst

De wolkenlucht kleurt oranje vlak na zonsopkomst.

De opname van de sneeuwbui en de zonsopkomst is slechts 7 minuten later genomen, wederom met automatische witbalans. De lucht kleurde op dat moment helemaal oranje.

hollende paarden in een sneeuwbui

Hollende paarden in een sneeuwbui.

De foto van de twee paarden hollend in de sneeuw is met 1/40 seconde genomen. Dit was een natte sneeuwbui met grote vlokken sneeuw.

ganzen en sneeuwval

De foto van de zwanen in de sneeuwbui is met een veel snellere sluitertijd genomen: 1/200 seconde. De sneeuwvlokken zijn nu kleine witte stipjes. Je ziet wel het verschil in de grootte van de vlokken. De sneeuwvlokken verschillen van formaat. De sluitertijd heeft wel degelijk invloed op de foto van de sneeuwvlokken die je maakt. Probeer het eens als je weer een sneeuwbui wilt fotograferen om het sneeuwen met verschillende sluitertijden te fotograferen.

De veelzijdigheid van sneeuw en fotografiemogelijkheden

Als het opgehouden is met sneeuwen en je gaat dan pas naar buiten, wacht niet te lang. Sneeuw is op haar mooist als het vers en nog smetteloos wit is. We noemen het niet voor niets het witte goud. Als de bomen wit zijn en het waait, valt de sneeuw er snel af. En als de temperatuur boven nul is, smelt het en wordt de sneeuw er al helemaal niet mooier op.

Sneeuw is veelzijdig, helaas tegenwoordig zeldzaam. Je kunt ook de macrolens pakken en een close-up maken. Als het koud genoeg is geweest, kunnen er prachtige sneeuwkristallen ontstaan. Zeker een reden om de macrolens ter hand te nemen. Wanneer je macrofoto’s maakt, heb je weinig scherpte-diepte. Uiteraard fotografeer ik ook nu weer op statief. Ik heb immers weinig scherpte-diepte. Als je zo dicht bij je onderwerp zit, betekent iedere beweging voor- of achteruit al onscherpte in je te maken beeld.

Als je een klein (groot getal) diafragma kiest, heb je misschien weer teveel scherpte-diepte en ontstaat er een onrustige achtergrond. Dat wil je natuurlijk niet. Wat je kunt doen is de scherpte -diepte knop indrukken en met verschillende diafragma’s naar je onderwerp kijken. De sneeuwkristallen die ik heb gefotografeerd waren erg laag bij de grond, dus heb ik wel iets gekozen om op te liggen, om vooral droog te blijven. Mijn lichaam is immers warmer dan sneeuw of ijs, zowel de sneeuw of het ijs zal onder me smelten.

ijskristallen op takjes

IJskristallen op takjes.

Bovenstaande foto is genomen met de 100 mm macrolens, 1/100 seconde en zelfs diafragma 8. Hetzelfde geldt voor de onderstaande foto’s.

ijskristallen op takjes

IJskristallen op takjes.

ijskristallen op takjes

IJskristallen op takjes.

Het wordt wellicht nog even wachten tot de volgende lading sneeuw er is, maar ik kijk er alvast erg naar uit!