5 november 2016 - 8 min. lezen 0 reacties

Het eerste wat ik heb geboekt wanneer ik besloot op wereldreis te gaan, was een rondreis (in groep) langs de Westkust van Amerika. We zouden niet alleen Californië bezoeken, maar ook Arizona en Nevada. Ik was erg enthousiast want we zouden heel wat dingen zien en doen die op mijn verlanglijst stonden. Ik was zelfs zo enthousiast dat ik niet zozeer nadacht over de weersomstandigheden op mijn bestemming(en). Ik dacht dat het voortdurend warm zou zijn. En als ik koud had zou ik mij wel kleden in laagjes. Wist ik veel dat het koud zou zijn. Heel erg koud. Deze gastblog werd geschreven door Sarah Demey.

• Gepassioneerd door fotografie? Hier vind je al je materiaal. (aff.)
  • Gek van Instagram? Gebruik deze handige tips en tricks! (aff.)
foto-sarah-demey
Een aanrader om te doen tijdens het reizen. Noord-Amerika!

Het weer in Amerika (Californië)

De eerste twee dagen van mijn wereldreis bracht ik door in Los Angeles. Komende van België vond ik het erg warm in LA. De zon scheen en er was geen wolkje in de lucht te zien. De rondreis begon op mijn derde dag in LA. In de staat Californië gingen we naar San Diego, Salvation Mountain, Death Valley, Yosemite National Park, San Francisco, Big Sur, Santa Barbara en Santa Monica. We zouden onze tijd dus vooral besteden in Californië.

Wanneer ik denk aan Californië denk ik aan het warme weer. Bericht aan mezelf (en aan elk van jullie): In Californië is het niet altijd warm! Op twee weken tijd heb ik elk van de vier seizoenen ervaren. De eerste dag waarschuwde de reisbegeleider ons dat het koud zou worden. Hij bracht ons zelfs naar een winkel zodat we thermisch ondergoed konden kopen. Ik wou natuurlijk niet luisteren haha, dus ik heb toen niets gekocht. Zelfs na de verwittiging van de reisbegeleider dacht ik nog steeds dat het wel zou meevallen.

rivier-californie
Bewolkte start in Californië, maar dat mocht de pret niet bederven!

De eerste dag in San Diego was er heel veel wind op het strand, dus eigenlijk had ik al koud vanaf de eerste dag. Op de tweede dag in San Diego hebben we fietsen gehuurd om naar een ander strand te fietsen, wat heel erg leuk was. Het was echter erg bewolkt en het heeft de helft van de dag geregend. Op naar onze volgende stop: Salvation Mountain in de Colorado Desert. Je hebt deze berg misschien wel gezien in de film ‘Into the Wild’ (aanrader!). De berg ligt in de woestijn dus je kan je wel inbeelden dat het enorm heet was daar. Die nacht hebben we zelfs onder de sterrenhemel geslapen aan Lake Havasu, dus zelfs ‘s nachts was het niet echt koud.

colorado-woestijn
Even genieten van het landschap en de aangenaam tot hoge temperaturen in de Coloradowoestijn.

Death Valley is één van de warmste plaatsen op aarde, dus hoewel het bewolkt was de dag dat we daar waren en het zelfs wat heeft geregend, was het nog steeds warm. Volgens de reisbegeleider regent het daar (bijna) nooit, dus je kan wel zeggen dat we het geluk hebben gehad om dit te mogen ervaren. Misschien was het wel echt iets positiefs, want anders zou het veel te heet geweest zijn. Death Valley ligt ook onder het zeeniveau dus hoe dieper je gaat hoe warmer het wordt.

De volgende bestemming op het programma in Californië was Yosemite National Park. Wanneer we toekwamen in het park zagen we onmiddellijk overal sneeuw. Wat een verrassing was me dat! Begrijp me niet verkeerd, ik hou van sneeuw, maar niet wanneer ik in een tent moet slapen, haha. Naargelang we verder reden, zagen we de sneeuw langzaam verdwijnen, dus moesten we gelukkig niet kamperen in de sneeuw. We hebben hier twee dagen verbleven en het was niet eens zo koud.

sneeuw-in-yosemite-national-park
Sneeuw in Yosemite National Park

Doorheen de dag hielden we ons warm door veel te wandelen. Enkele dagen hiervoor had ik ook thermisch ondergoed gekocht dus zelfs ‘s nachts had ik het lekker warm. Ik weet het, ik heb eraan toegegeven, maar ik kon de koude nachten echt niet meer uitstaan, dus heb ik niet alleen thermisch ondergoed gekocht maar ook een trui en een muts. Ik ben nog steeds erg blij met deze aankopen want ik heb ze elke dag en nacht gedragen.

Welkom Golden Gate Bridge!

Na Yosemite Park zijn we naar San Francisco geweest. Ik heb heel wat verhalen gehoord over San Francisco en het feit dat het daar altijd mistig zou zijn, maar de eerste dag hadden we een helderblauwe hemel en een stralende zon. Het was erg leuk om over de Golden Gate Bridge te wandelen in zo’n mooi weer.

golden-gate-bridge-in-san-fransico
1 van de triljoenen afbeeldingen die er bestaan van de Golden Gate Bridge. Natuurlijk mijn exemplaar exclusief voor Noodweer Benelux en CharmofWanders 😉

De tweede dag heeft het echter geregend. Veel geregend! We waren net doorheen de straten aan het wandelen op zoek naar Haight Street, het hippie gedeelte van de stad. We wandelden een drietal uur in de gietende regen dus we waren al snel kletsnat! Nadat we Haight Street (eindelijk!) bereikt hadden, namen we onmiddellijk een bus terug naar het hotel (we verbleven gedurende twee nachten in een hotel) en we zijn de hele avond/nacht niet meer buiten gekomen. Maar goed dat er een restaurant was in het hotel.

Koud naar warm of was het omgekeerd?

Volgende op onze planning: de Pacific Coast Highway met stops in Big Sur, Santa Barbara en Santa Monica. Het was zeker en vast terug topjesweer met temperaturen rond 23 graden Celsius. In Big Sur was het wat bewolkt en heeft het zelfs geregend (alweer), maar het was gelukkig niet echt koud.

pacific-coast-highway
Geef toe, met dit uitzicht kan een mens toch niet klagen!

In de staat Arizona gingen we naar Lake Havasu en Grand Canyon National Park. Eén van mijn dromen zou in vervulling gaan! We sliepen onder een heldere sterrenhemel aan Lake Havasu wat de beste ervaring was, ooit! Ik raad iedereen ten zeerste aan om minstens één keer in je leven onder de sterren te slapen. Het was helemaal niet koud en ik had toen nog niet eens mijn thermisch ondergoed gekocht.

lake-havasu
Tja, dat vinden we niet meteen in België en Nederland. Wow!

In Grand Canyon National Park was het echter koud, heel erg koud, vooral ‘s nachts! We verbleven hier twee nachten en ik kwam elke nacht minstens drie keer wakker doordat ik lag te bibberen in mijn slaapzak. Het was goed dat we ons toch een beetje konden verwarmen aan het kampvuur voor we gingen gaan slapen. Ook doorheen de dag was het niet warm. Het was zo’n 18°C wanneer we in de Canyon wandelden, maar er was veel wind. Hoe dieper we de kloof ingingen hoe warmer het echter werd, dus dit was positief.

zicht-op-de-grand-canyon-2016
Met de voetjes vooruit en met zicht op de Grand Canyon. Bucket list => ééntje afvinken 😀

Hot in Nevada!

Na de Grand Canyon bezocht te hebben reden we verder op Route 66 naar Las Vegas. Op Route 66 en in Las Vegas was het heet! Ik kon eindelijk de zomerkledij dragen die ik had ingepakt, jeej! Zelfs ‘s nachts was het nog warm om te slapen.

route-66-richting-las-vegas
De populaire Route 66 richting Las Vegas. Gelukkig weinig verkeer op straat waardoor een gekke foto al eens mogelijk werd. Lezers van dit blog die ook foto’s hebben van Route 66, geef maar door in een onderstaande reactie!

Koffers pakken op basis van het weerbeeld

Wat ik heb geleerd uit deze rondreis is dat het klimaat van Californië (en de omliggende staten) sterk varieert. Ik heb warm en (heel) koud gehad, de zon heeft geschenen maar het heeft ook gewaaid en geregend en ik heb zelfs sneeuw gezien. Aangezien ik winterkledij heb moeten kopen tijdens deze rondreis kan je wel zeggen dat ik niet voorbereid was op koude temperaturen. Mijn advies: bekijk vooraf altijd welk weer het zal zijn op je bestemming(en) en houd in het achterhoofd waar je zal slapen ‘s nachts.

Er is een groot verschil tussen slapen op hotel en slapen in een tent! Wanneer je weet hoe warm of koud het zal zijn, kan je je koffer beginnen inpakken op basis van het weer. Het is altijd een goed idee om zowel zomer- als winterkledij in te pakken, zelfs wanneer je naar een warme bestemming gaat. Als je op je bestemming verrast wordt door andere weersomstandigheden dan je had verwacht, kan je altijd nieuwe kledij kopen op je bestemming, net zoals ik heb gedaan! 😉

• Zelf op rondreis in Noord-Amerika? Deze tips neem je best mee.

Nicolas

Door Nicolas

Bezieler van NoodweerBenelux. Een onuitputtelijke passie voor het weer zorgt ervoor dat ik iedere dag met veel plezier aan het werk mag gaan.