14 maart 2016 - 5 min. lezen 0 reacties

Het was echt genieten om hele dagen buiten te zijn. Soms enkel kijken en genieten van de kou en het witte goud. Vaak ben ik voor zonsopkomst al de deur uit. Boterhammen mee, zodat ik niet persé naar huis hoefde om te eten. Gevoerde rubberlaarzen aan, dan kun je lekker door de sneeuw stappen zonder natte voeten te krijgen. Daardoor heb ik geen last van koude voeten.

Ik trek handschoenen aan waar bij de wijsvinger een gaatje in zit. Zo kun je als je een foto wil maken even de handschoen wegschuiven van je wijsvinger en kun je gewoon weer precies voelen wat je doet.

Fotograferen doe ik altijd op statief, ik werk graag met een lage ISO, daardoor heb ik ook met sneeuw voor zonsopkomst een vrij langzame sluitertijd. Dit artikel werd jullie gebracht door fotografie-expert Karin Broekhuijsen, bekend van het boek rond weer en fotografie.

Witbalans bij sneeuw?

ochtendrood besneeuwd natuurgebied

Sluitertijd van bovenstaande foto is 1/8 sec diafragma f8 en ISO 125. Ochtendrood boven een besneeuwd natuurgebied hier in de omgeving. Met een achtste seconde is het voor mij niet mogelijk om uit de hand te fotograferen. Het boeiende van het ’weer’ is en blijft toch wel dat het steeds anders is, iedere dag weer, zelfs per uur kan het sterk verschillen. Daarmee vertel ik jullie geen nieuws.

Deze foto is genomen in hetzelfde natuurgebied, ook voor zonsopkomst, maar met hoge sluierbewolking die oranje kleurde. Het resultaat: een totaal andere foto, vooral door het verschil in het weer op de beide ochtenden.

weerfoto met hoge sluierbewolking

De foto met de hoge sluierbewolking is genomen op statief met een belichtingstijd van 0,3 seconde op een diafragma van f10 en op ISO 200.

sneeuw op takken door karin

Deze foto is midden op de dag genomen. De sneeuw heeft wederom een andere kleur. Hier was veel meer licht dus een belichtingstijd van 1/250 seconde en diafragma f8 met ISO 200.

Bij de drie opnamen ben ik niet aan de witbalans geweest, er werd niets aangepast. Bewust de camera op de automatische witbalans gezet om jullie het verschil te kunnen laten zien van wat de camera doet als je de witbalans op automatisch zet. Bovendien als de kleuren van een foto je niet aanstaan, dan kun je dit heel gemakkelijk op de computer aanpassen.

Bij de eerdere foto’s blijkt weer dat sneeuw reflecteert. Bij een blauwe lucht zal de sneeuw blauw lijken. Vind je dat niet mooi, stel dan je camera in op een warmere tint. Zoals al eerder gezegd, kun je dit ook doen als je foto’s al op de computer staan.

Een voorbeeld ter verduidelijking: de eerste foto is met automatische witbalans genomen de tweede foto heb ik aangepast op de computer met de witbalanspipet in Lightroom.  Om de foto aan te passen van kleur, heb ik de foto ingezoomd en de pipet geplaatst op de witte sneeuw op de voorgrond.

Lightroom is het programma waar ik voor 99% van de tijd op de computer mee werk. Je ziet dat er weinig verschil is tussen de beide foto’s, in mijn ogen kan beide. Het is net wat je zelf mooi vindt.

Fotografie tijdens winterweer

Karin_Broekhuijsen__K7A9177automatische witbalans
Foto met automatische witbalans.
Karin_Broekhuijsen__K7A9177aangepaste witbalans
Foto met aangepaste witbalans.

Bij de aangepaste witbalans is de foto iets warmer van kleur dan de foto met de automatische witbalans. De beide bovenstaande foto’s met sneeuw en rijp aan de bomen zijn op een bewolkte dag gemaakt. Nu laat ik jullie dezelfde foto zien met verschillende witbalansen, aangepast in Lightroom.

Karin_Broekhuijsen__K7A9066als opname

Bovenstaande foto is met de automatische witbalans genomen.

Karin_Broekhuijsen__K7A9066daglicht

Bij deze foto staat de instelling van Lightroom op daglicht.

Karin_Broekhuijsen__K7A9066bewolkt

De instelling van de witbalans van deze foto staat op bewolkt.

Karin_Broekhuijsen__K7A9066pipet

Op deze laatste foto is de witbalans met de pipet geprikt op de sneeuw achter de bomen.

Aan jullie laat ik het over, waar je voorkeur naar uit gaat.

Trefwoorden toevoegen

Wat ik zelf heel belangrijk vind om te doen als ik foto’s op de computer zet, is het toevoegen van trefwoorden. De map waarin ik de foto’s zet, krijgt de datum van de dag mee en wat er op de foto’s staat bv. sneeuw. Als ik dan de foto’s importeer in Lightroom, geef ik ze een aantal trefwoorden mee die in het geval van de foto’s algemeen zijn. Dat is om te beginnen de datum, in dit geval: sneeuw, winter, januari, de plaats en provincie waar ze genomen zijn. Daarna kan ik specificeren bv. bomen, tegenlicht, zonsopkomst, dageraad enz.

Als ik foto’s nodig heb van een bepaald onderwerp of genomen in een bepaald gebied, of periode van het jaar, kan ik het gemakkelijker terug vinden. Het is even een werk om de trefwoorden toe te voegen. Als je later iets zoekt scheelt je het weer veel tijd om het snel terug te vinden.

Een ieder doet het uiteraard op zijn eigen manier. Als de foto’s eenmaal in de Bibliotheek staan, ga ik ze uitzoeken. Diegene waarvan ik denk dat ik er iets mee wil gaan doen, geef ik een kleur mee. De foto’s die geen kleur mee hebben gekregen verwijder ik meestal weer van de harde schijf. Opgeruimd staat netjes, alles bewaren heeft weinig zin.

Nicolas

Door Nicolas

Bezieler van NoodweerBenelux. Een onuitputtelijke passie voor het weer zorgt ervoor dat ik iedere dag met veel plezier aan het werk mag gaan.


Verder lezen

Alles bekijken